Посилення євроінтеграції України через реформу публічних закупівель





Відкриття переговорів про членство в ЄС ставить перед Україною нові зобов’язання. Відповідність національної системи закупівель європейським стандартам одне з них. У статті керівника Компоненту 2 з публічних закупівель Проєкту EU4PFM Ерікса Мезаліса розглянемо перебіг реформування системи публічних закупівель, ключову роль Проєкту ЄС у просуванні цих змін та майбутню траєкторію допомоги ЄС у найближчі роки.

На початку цього року Програма ЄС із підтримки управління державними фінансами в Україні (Проєкт EU4PFM) оголосила про своє розширення. Відтак, з 1 січня до складу EU4PFM в якості Компоненту 2 «Публічні закупівлі» увійшов після своєї реструктуризації Проєкт ЄС «Підтримка реформи публічних закупівель в Україні». Протягом останніх трьох місяців новостворена команда Компоненту 2 активно нарощувала свою діяльність, і вже готова поділитися планами і пріоритетами на наступні роки та представити себе. Найкращим способом презентації будь-якої роботи є звернення до її результатів. Отож, з них і почнемо.

Досягнення у 2023 році

Упродовж 2023 року команда Проєкту продовжувала надавати дієву експертну та консультаційну підтримку українським партнерам. Основними цілями минулого року було посилення системи публічних закупівель в Україні та забезпечення її ефективного функціонування за принципами прозорості, доступності, стійкості й конкурентоспроможності.

Протягом цього періоду робота Проєкту полягала в завершенні розпочатих у 2022 році та виконанні нових завдань, запланованих на 2023 рік. Зокрема, експерти Проєкту:

Проєкт також надав свої пропозиції та рекомендації до нової Стратегії розвитку сфери публічних закупівель на 2024–2026 роки та плану дій для її реалізації. Ці документи були затверджені розпорядженням КМУ від 2 лютого 2024 р. № 76-р. Більшість заходів, запропонованих експертами Проєкту стратегії професіоналізації сфери публічних закупівель України, увійшли до цих стратегічних документів.

Професіоналізація фахівців із публічних закупівель

Важливим завданням для розбудови сектору публічних закупівель є зміцнення потенціалу для професіоналізації фахівців із публічних закупівель з інституційної та організаційної точок зору. Проєкт активно сприяв цьому у 2023 році, зосереджуючи зусилля на розробку та прийняття стратегії та плану дій у сфері професіоналізації публічних закупівельників, а також на просування професії закупівельника. Серед цих ініціатив стало оновлення професійного стандарту «Фахівець із публічних закупівель». Розроблення такого стандарту, який визначає компетенції і обов’язки фахівців закупівельних організацій та в результаті сприяє їхньому професійному зростанню, стало важливим досягненням спільної роботи з Мінекономіки.

Крім того, минулим Проєктом були виконані всі заплановані заходи з підвищення професіоналізації фахівців у сфері закупівель — провели низку освітніх заходів за необхідними компетенціями та знаннями фахівців. Зокрема, експерти напряму професіоналізації в співпраці з Мінекономіки, Національним агентством України з питань державної служби та компанією «Прометеус» створили безплатний онлайн-курс для закупівельників. Комплексна програма цього курсу розділена на базовий та поглиблений рівні, щоб охопити всі необхідні компетенції для успішного виконання посадових обов’язків у цій галузі.

Курс включає відеолекції, посібники, презентації та тести для проміжного та фінального контролю. Після успішного завершення курсу, що вимагає надання щонайменше 70 % правильних відповідей, учасники отримують сертифікат.

На початку 2024 року базовий онлайн-курс успішно пройшли 9693 учасники, для яких було згенеровано 3528 сертифікатів (36,4 % учасників). Загальна кількість користувачів поглибленого курсу склала 7192 особи. Для них було створено 2798 сертифікатів (38,9 % учасників).

Крім того, експерти Проєкту провели навчальні вебінари, щоб задовольнити потреби в розбудові потенціалу різних стейкхолдерів. Усього організували та провели понад 15 навчальних вебінарів та 3 оффлайн-тренінги. Вебінари проводилися в тісній співпраці з Міністерством економіки, Міністерством інфраструктури, Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури, Transparency International, ЦЗО ДП «Медичні закупівлі», а також Представництвом ЄС. Загальна кількість зареєстрованих учасників склала 2710 осіб, а на сторінках Мінекономіки та Prozorro у Facebook — 12300 переглядів.

Проєкт також надав рекомендації Мінекономіки щодо розробки Кодексу етики публічних закупівель. Цей документ відіграє важливу роль у регулюванні «доброчесних та прозорих» дій учасників та замовників у процесі закупівель.

Важливим та успішно завершеним минулого року напрямом роботи була співпраця з Національною школою суддів України, у рамках якої розробили навчальну програму з публічних закупівель для суддів. Цю програму вже впровадили на пілотних курсах у Національній школі суддів та опрацювали, щоб додати її до загальнообов’язкової навчальної програми для підготовки суддів.

Міжнародне співробітництво

У контексті посилення міжнародної співпраці та сприяння участі українських економічних операторів у міжнародних ринках державних закупівель, Проєкт активно підтримував Мінекономіки у представленні України як Сторони Угоди СОТ про державні закупівлі (GPA). Зокрема, було надано підтримку в поданні нотифікацій до Комітету СОТ із державних закупівель на основі аналізу та консультацій щодо умов угод про вільну торгівлю та Угоди СОТ GPA.

У результаті підготували проєкти відповідей на опитувальники Секретаріату СОТ та надали аналіз остаточних пропозицій щодо доступу до ринку від країн, які прагнуть приєднатися до Угоди СОТ GPA, та забезпечили участь України в процедурі приєднання. Підтримка також включала проведення восьми семінарів, присвячених управлінню міжнародними зобов’язаннями за процедурами Угоди СОТ GPA.

Крім того, Проєкт підтримав розробку посібників для полегшення участі українського бізнесу в тендерах, що проводяться в рамках систем GPA та ЄС, зокрема посібники про особливості системи державних закупівель у різних країнах. Ці посібники оприлюднили на сайті Мінекономіки, що мало особливу цінність у складних ринкових умовах, що нині існують в Україні.

Такий чималий доробок команди Проєкту ЄС став можливим завдяки всебічній підтримці з боку Представництва ЄС в Україні та ефективній співпраці з українськими урядовими партнерами, насамперед – Міністерством економіки як головним бенефіціаром.

Пріоритети роботи Компоненту 2 «Публічні закупівлі» на 2024 рік

Попри успішність реалізації запланованих заходів підтримки ЄС попереду ще значна кількість амбітних завдань, пов’язаних із відкриттям наприкінці 2023 року переговорів про членство ЄС та збереженням прогресу і стійкості національної системи закупівель в умовах воєнного стану та потреб відбудови. У найближчі два роки реалізація цих завдань із боку ЄС буде здійснюватися в межах комплексної Програми ЄС із підтримки розвитку публічних фінансів EU4PFM і в тісній співпраці з українськими партнерами з державного та громадських секторів.

Відтак, у 2024 році команда експертів у рамках Компоненту 2 “Публічні закупівлі” Проєкту EU4PFM продовжить надавати підтримку українським партнерам у впровадженні різноманітних аспектів реформи публічних закупівель.

Важливим напрямом роботи буде допомога в забезпеченні відповідності українського законодавства у сфері закупівель законодавству ЄС. Це, зокрема, стосується нового проєкту Закону «Про публічні закупівлі», а також змін у законодавстві, що регулює концесії та державно-приватне партнерство. Також буде вкрай важливо забезпечити, щоб законодавство про оборонні закупівлі відповідало нормативному контексту ЄС, гарантувало ефективне використання коштів платників податків і, звісно, було прийнятним для умов воєнного часу.

Пріоритетним завданням залишатиметься підтримка в розбудові спроможності центральних закупівельних органів, зокрема, Міністерства економіки. Як центральна закупівельна установа Міністерство виконує широкий спектр функцій, і робить це старанно, незважаючи на наявні виклики. Проєкт, зокрема, зосередиться на передачі кращих практик ЄС у сфері професіоналізації публічних закупівельників та надання їм методологічної підтримки. Проєкт також розгляне можливість підтримки центральних закупівельних органів України для підвищення ефективності їхньої роботи.

Планується співпраця з органами контролю у сфері публічних закупівель — Антимонопольним комітетом України, Рахунковою палатою України, Державною аудиторською службою та судами (представленими в рамках розбудови спроможності Національною школою суддів України). Як і в будь-якій країні ЄС, в Україні важливо, щоб органи контролю за закупівлями були добре обізнані з правовими, регуляторними та політичними аспектами публічних закупівель, а також підходили до здійснення публічних закупівель як із погляду дотримання вимог законодавства, так і з погляду економічної логіки та співвідношення ціни та якості.

Й останнє, але не менш важливе: експерти Проєкту продовжуватимуть робити свій внесок у реформу професіоналізації, спрямовану на підвищення рівня знань і навичок публічних закупівельників України. Враховуючи, що в Україні закупівлі здійснюються не колегіальними органами — тендерними комітетами, а уповноваженими особами, спроможність цих осіб є вирішальним фактором для успішного проведення закупівель. Крім того, Директиви ЄС у сфері закупівель вимагають, щоб замовники мали доступ до складних процедур та інструментів публічних закупівель, таких як інноваційні партнерства, електронні каталоги, динамічні системи закупівель. Це, відповідно, вимагає кваліфікованих фахівців для їхнього найбільш ефективного використання.

Рішення про надання Україні статусу країни-кандидата на вступ до ЄС стало як визнанням уже проведених реформ, так і стимулом для подальшого реформування для досягнення повної відповідності законодавству ЄС та імплементації кращих практик ЄС у сфері закупівель. Проєкт готовий допомагати українським колегам у подальшому розвитку системи публічних закупівель в Україні. І, мабуть, найголовніше, необхідно висловити величезне захоплення нашими українськими колегами за їхнє натхнення та стійкість у проведенні та продовженні реформ у сфері публічних закупівель у нинішніх складних умовах.