Держмитслужба уперше взяла участь в Опитуванні щодо сприйняття доброчесності на митниці (CIPS)

Держмитслужба уперше взяла участь в Опитуванні щодо сприйняття доброчесності на митниці (CIPS), яке проводиться у співпраці з Програмою боротьби з корупцією та сприяння доброчесності (A-CIP) Всесвітньої митної організації (WTO).

Дослідження CIPS, розроблене у 2019 році, складається з двох окремих опитувань (для митників та бізнесу). Його мета – кількісна оцінка сприйняття кожною з груп рівня доброчесності посадових осіб митних органів, адміністрування та операцій.

Розробники опитування розглядають 10 ключових чинників, що свідчать про сприйняття рівня корупції та допомагають визначити її причини. Серед індикаторів – оцінка складності законодавства, толерантність до неправових шляхів розв’язання ситуації (готовність дати/взяти хабар), почуття безпеки при повідомленні про факти корупції, ін. Опитування не містить доказів корупційних дій, а оцінює саме сприйняття ситуації, та враховує як суб’єктивні, так і об’єктивні чинники.

«Що стосується загальних результатів, опитування намагається охопити максимальний рівень сприйняття корупції респондентами. Однак, я б зосередила менше уваги на самих цифрах (чи вони хороші чи погані, великі чи малі) і більше на можливостях, які ці результати нам відкривають. Це чудовий діагностичний інструмент, який ми маємо почати використовувати якнайшвидше. Він також надає основу для розробки необхідних ключових показників ефективності, що можуть стати частиною Антикорупційної програми Державної митної служби та забезпечити відстеження прогресу та вимірюваність результатів», — зазначила Юргіта Домейкієне, керівниця команди EU4PFM.

Оскільки стан законодавства для регулювання митних адміністративних процесів є серед ключових чинників, які здатні створити підґрунтя для корупції, до опитування увійшла оцінка його ефективності, чіткості та складності. Відповіді показали, що складність законодавства є суттєвою проблемою для приватного сектору, через яку інколи важко дотримуватися правил. Вона негативно впливає на здатність вести бізнес для близько 2/3 опитаних.

Проте як офіційні особи, так і приватний сектор вважають, що вони здатні забезпечити зворотний зв’язок щодо нормативних актів. Так, 84% опитаних представників бізнесу знають, куди звертатися, якщо хочуть залишити відгук про митні правила. А понад 81% митників кажуть, що їх керівники заохочують посадовців надавати відгуки про ефективність митних правил.

Важливим маркером є те, що майже половина бізнес-респондентів (47%) вважає, що хабар може допомогти їм уникнути певних митних вимог. Водночас переважна більшість (89%) респондентів приватного сектору обрали етичну поведінку в ситуації, коли чиновник просить дати неправомірну вигоду за прискорення процесу.

Щодо комунікації між Держмитслужбою і бізнесом, то чиновники Держмитслужби вважають, що їх «повсякденна взаємодія з приватним сектором є професійною та коректною» (90%). А 99% респондентів у приватному секторі кажуть, що «Держмитслужба має культуру обслуговування клієнтів».

«Участь Держмитслужби у цьому опитуванні є позитивним меседжем. Тепер важливі дії. Ми розробили рекомендації, передали їх Держмитслужбі і готові підтримати їх реалізацію», – зазначила Юргіта Домейкієне.

Як повідомляла Держмитслужба, наразі за підтримки Програми А-СІР Всесвітньої митної організації вона розробляє план використання результатів опитування для залучення інших зацікавлених сторін та впровадження дієвих рішень для підтримки доброчесності.

Опитування проведено у вересні 2024 року у п’яти регіонах України та охопило 448 працівників митних органів та 477 представників бізнесу. Похибка – 4%.

Першоджерело за посиланням: https://www.wcoomd.org/en/media/newsroom/2024/december/ukraine-takes-its-first-look-at-results-from-the-cips-under-the-wco-acip-programme.aspx