Можливості лібералізації використання РРО: програмне рішення, лотереї, декларації
Які кроки посприяли швидшому та легшому запровадженню РРО в Литві та інших країнах?
Україна нині робить серйозні кроки щодо розширення сфери використання реєстраторів розрахункових операцій.
Та український уряд опинився у складній ситуації, коли через фіскалізацію має наповнювати державний бюджет задля підтримки соціальної сфери та втілення інфраструктурних проектів. І водночас має прислухатись до платників податків, які не у захваті від нових правил. Загалом, як і в будь-якій іншій країні світу.
Литва мала схожий досвід ще 10 років тому. Тоді розширення сфери РРО торкнулось практично весь бізнес країни, включаючи дрібних підприємців, які торгували на ринках. Звісно, спочатку хвиля невдоволення була доволі сильною. Та завдяки якісній комунікації та лібералізації окремих правил вдалось дійти розуміння.
Які ж кроки посприяли швидшому та легшому запровадженню РРО в Литві та інших країнах?
Комунікація
Безумовно в основі втілення якісних змін завжди лежить їх роз’яснення. На плечі державних органів лягає комунікація з бізнес-асоціаціями та громадянами.
Та понад усе – це формування податкової культури, в рамках якої кожен платник податків чітко розуміє суть та мету фіскалізації. Дарма очікувати від суспільства, яке звикло обходити сплату податків миттєвої зміни орієнтирів через нові правила.
При цьому, все одно важливою складовою залишається навчання користування новими сервісами, їх популяризація та демонстрація того, на які позитивні зміни вони здатні.
Національна лотерея
Певно один з найпопулярніших кроків для популяризації фіскалізації – це так звана лотерея чеків.
Принцип дуже простий – отримавши фіскальний чек касового апарату будь-який покупець може взяти участь у національній лотереї. Він може зареєструвати свій чек у системі лотереї, і з певною періодичністю система визначає номери чеків, власники яких стали переможцями Винагороди за виграш різняться від країни до країни. Наприклад в Грузії це 4 призи по 20 000 євро, у Португалії щотижня розігрують авто Audi A4, а на Мальті сума подарунку складає суму чеку, помножену на 100.
Така ініціатива створила попит у клієнтів бізнесу на чеки – розраховуючи на перемогу в лотереї, вони активніше почали вимагати у підприємців користуватись РРО. Ефек проведення такої лотареї , на думку податкових органів країн, які їх проводили, склав в Грузії 10.3%, на Мальті – на 9.5%, а в Словаччині – 21.4%.
І витрати на проведення національної лотереї окупають себе вже через рік після її запровадження. В Литві загалом витратили на весь проект із врахуванням призового фонду 710 тисяч євро. І лише у секторі громадського харчування за перший рік проведення отримали додатково задекларованих 3.2 млн євро ПДВ.
Пом’якшення інших правил
Ще одне просте правило успішних змін – суворіші правила в одній сфері можуть компенсуватися пом’якшенням в іншій.
Зокрема, це стосується бюрократичних процедур, де платники здатні робити найбільше помилок. Наприклад, у декларуванні.
Спрощення процедури подання податкової звітності , максимальна автоматизація процесу заповнення можуть допомогти суспільству поставитись до інших змін з більшим розумінням.
Також податкові адміністрації серед своїх сервісів пропонують платниками податків попереднє заповнення податкової декларації, яке базується на даних, що отримані податковою через касові апарати. Підприємцю залишається лише підтвердити автоматичну сформовану податкову звітність та подати її в ДПС.
Матеріальна компенсація
Запроваджуючи в країні користування РРО для підприємців, Литва компенсувала їм вартість класичних касових апаратів. На перший погляд, це був ідеальний крок мотивування бізнесу.
Україна ж сьогодні знаходиться у вигідній позиції, коли разом із розширенням сфери використання РРО підприємці одразу можуть використовувати безкоштовне програмне РРО . Це не лише скорочує витрати коштів та часу на облік і обслуговування реєстратора, а й робить втілення нових правил куди легшим, ніж в інших країнах.
Разом з тим, попереду ще чимало робити – як з платниками податків, так і з громадянами. Проект EU4PFM на цьому шляху підтримує Україну в її прагненнях до прозорому та успішному втіленні змін.
***
Проект EU4PFM допомагає впроваджувати реформу ПРРО в Україні, надаючи експертну підтримку при розробці нормативно-правової бази, методологічні рекомендації , а також фінансову підтримку для розробки і вдосконалення IT-рішень для ПРРО.
Паулюс Маяускас
Міжнародний ключовий експерт з питань оподаткування Програми EU4PFM
Втілюємо зміни разом!