ЄС продовжить підтримувати митну реформу в Україні у 2021 році

Угода про асоціацію між Україною та ЄС, підписана у 2014 році, має потужний економічний блок. Виконання Україною зобов’язань за цією частиною має на меті перетворити зближення між країною та ЄС у практичну площину за допомогою економічного співробітництва та застосування зрозумілих одне одному норм та процедур. Важливим елементом стратегії економічного співробітництва є прогрес у реалізації порядку денного митної реформи. Це дає підстави для послідовної підтримки ЄС митної реформи в Україні.

До кінця 2021 року Україна має перспективу виконати зобов’язання для приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту (CCTP). Відповідно до Угоди про асоціацію між ЄС та Україною, приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту та належне впровадження Україною правил спільного транзиту є стратегічною метою для України та ЄС. Далі, я хотів би пояснити, чому, на мій погляд, перспектива якнайшвидшого приєднання до Конвенції є настільки важливою.

Чому ЄС підтримує митну реформу

Митні доходи становлять близько 35% доходів державного бюджету України, тому важливо, щоб митні податки сплачувалися чесно. Така значна частка Державної митної служби у доходах Державного бюджету робить митну реформу однією з першочергових реформ в Україні. Це особливо важливо в період пандемії, коли доходи зменшуються.

Митне шахрайство є жахливим сценарієм для тих в Україні, хто отримує кошти з державного бюджету, насамперед для медичних працівників та лікарняних установ, а також пенсіонерів та малозабезпечених громадян. Запобігання митному шахрайству та встановлення прозорих правил перевезення вантажів – це також процеси, які підтримують бізнес, який чесно сплачує митні збори та втрачає через недобросовісну конкуренцію з боку контрабандистів.

На прохання української влади, ЄС продовжує підтримувати, як пріоритетні, такі напрями митної реформи: ІТ-трансформація митниці, приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту, запровадження Програми Авторизованого економічного оператора (АЕО), реалізація створення сучасної системи аналізу та управління ризиками (АСАУР), допомога в гармонізації українського законодавства із законодавством ЄС, модернізація управління людськими ресурсами. Це не окремі заходи або “точкові” вдосконалення. Це системний підхід до реформ, який враховує успішний досвід інших країн, які нині є державами-членами ЄС, у тому числі пострадянських, – Литви, Латвії, Естонії.

ЄС пропонує ті практики, норми, правила, процедури, які добре зарекомендували себе в країнах Євросоюзу. Крім того, ЄС може допомогти Україні впровадити принципи, які вона вважає корисними, – надаючи експертну, технічну, консультативну допомогу та допомогу в розробці законодавчої бази. Ми надаємо цю допомогу в рамках фінансованих ЄС Програми підтримки фінансування управління державними фінансами в України (EU4PFM) та Групи підтримки реформ, що працюють з Міністерством фінансів, Державною митною службою та Державною податковою службою.

Чому приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту є настільки важливим

Одним із наріжних каменів економічної інтеграції між ЄС та Україною є митний транзит. Основою для переміщення товарів між державами-членами ЄС, країнами Європейської асоціації вільної торгівлі (EFTA), а також Туреччиною, Північною Македонією та Сербією є Конвенція від 20 травня 1987 року про процедуру спільного транзиту.

Однак важлива не лише Конвенція, а й технологія, яка лежить в її основі. Нова комп’ютеризована транзитна система (NCTS) – це комп’ютерна система, до якої трейдери подають декларації про спільним транзит в електронному вигляді. Ця система також використовується для контролю за спільним транзитом. Нова комп’ютеризована система транзиту (NCTS) доступна лише для членів Конвенції. Як для трейдерів, так і для митних органів, її використання підвищує ефективність та безпеку процедури.

Використання процедури спільного транзиту дозволяє переміщувати товари з однієї точки в іншу між митними територіями різних Договірних Сторін Конвенції на підставі процедури спільного транзиту – без сплати будь-яких мит, інших зборів та без застосування інших заходів комерційної політики. Таке переміщення товарів здійснюється як одна транзитна процедура, від початку і до кінця, – з однією транзитною декларацією та однією фінансовою гарантією.

З точки зору бізнесу, це спрощує процедуру транзиту. Завдяки використанню безпаперового митного оформлення, NCTS знижує як вартість митних процедур, так і адміністративне навантаження, та зменшує кількість вантажівок, які стоять у черзі на кордоні, що забезпечує швидший рух товарів. Авторизовані економічні оператори (цього року Програма AEO вже почала діяти в Україні) можуть отримати додаткові переваги завдяки спрощеним процедурам.

З точки зору митного органу, NCTS пов’язує митні служби в країнах, які підписали Конвенцію, дозволяючи обмін митними даними. Це дозволяє відстежувати вантажі в різних юрисдикціях, покращує контроль за ними, сприяє запобіганню шахрайству, а також підвищує ефективність використання людських ресурсів. Приєднання до Конвенції дозволить Україні обмінюватися митною інформацією з 35 країнами.

Таким чином, приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту, що реалізується за допомогою такого інструменту, як NCTS, є способом боротьби з контрабандою та шахрайством, завдяки яким нечесний бізнес ухиляється від сплати митних зборів.

Україна вже пройшла довгий шлях до приєднання до Конвенції, активно працюючи над гармонізацією свого законодавства із законодавством ЄС, розробляючи програмне забезпечення, навчаючи працівників митниці та розпочавши тестування системи NCTS на локальному рівні. ЄС сподівається, що ваші зусилля дозволять належно зробити всі кроки, необхідні для запровадження NCTS на міжнародному рівні наприкінці 2021 року. ЄС готовий надавати підтримку цьому курсу.

На якій основі ЄС підтримує митну реформу?

Я хотів би підкреслити, що допомога, яку ЄС надає для митної реформи, є безповоротною. Це не позика, яку громадяни України повинні повернути через деякий час; це кошти європейських платників податків. Отримуючи ці кошти, Україна на високому рівні зобов’язалась провести реформи відповідно до спільно узгоджених програм. Призупинення реалізації реформи означало б, що Україна не виконує своїх зобов’язань.

Насамкінець,

Ми раді відзначити, що в Україні тривають системні реформи в митній галузі, в тому числі викладені в Угоді про асоціацію з ЄС. ЄС готовий і надалі підтримувати Україну в реформах, які можуть принести позитивні результати для країни та її громадян у короткостроковій перспективі. У разі, якщо сама країна та її громадяни підтримають таку реформу.