Публічні закупівлі в глобалізованому світі. Випуск №2

Міжнародні торгові договори України, що регулюють державні закупівлі

У другому випуску рубрики «Глобальні перспективи публічних закупівель» пропонуємо огляд основних міжнародних торговельних угод, які регулюють міжнародні відносини України у сфері публічних закупівель.

Україна завжди була активною на міжнародній арені публічних закупівель. Це не лише дає змогу країні інтегруватися у світові торговельні відносини, а й підвищує ефективність управління бюджетними коштами шляхом прийняття та впровадження кращих світових практик, сучасних стандартів, принципів конкуренції, прозорості та недискримінації в публічні закупівлі. Вирішальну роль у цьому процесі відіграють міжнародні торгові угоди, що регулюють публічні закупівлі. Ці угоди надають українським компаніям доступ до ринків публічних закупівель інших країн, одночасно відкриваючи український ринок для іноземних учасників.

  1. Угода про вільну торгівлю між Україною та ЄАВТ

Першою міжнародною угодою, яка врегульовувала питання державних закупівель для України, стала Угода про вільну торгівлю між Україною та державами Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ), до якої входять Швейцарія, Ліхтенштейн, Норвегія та Ісландія. Цю угоду було ратифіковано Законом N 4091-VI від 7 грудня 2011 року.

Угода охоплює питання щодо торгівлі промисловими товарами, сільськогосподарською продукцією, рибою і морепродуктами, а також торгівю послугами. Важливою складовою угоди є врегулювання спорів.

Окрім цього, Розділ 6 Угоди встановлює правила взаємного відкриття ринків державних закупівель між Україною та членами ЄАВТ, а також інші вимоги та зобов’язання щодо функціонування ринку державних закупівель між Сторонами Угоди.

Документ містить додатки, що визначають (встановлюють) порогові значення, списки організацій, які можуть здійснювати закупівлі на центральному та регіональному рівнях, а також критерії відбору таких організацій, списки виняткових товарів, списки організацій, що діють у комунальному та подібних секторах (для кожної з країн).

Разом з тим, слід зазначити, що з часу прийняття Угоди перегляду та оновлення  положень про державні закупівлі не здійснювалось. 

2. Угода про асоціацію між Україною та ЄС

Наступною за хронологією прийняття стала Угода про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами, з іншого боку, ратифікована Законом України від 16 вересня 2014 р. № 1678-VII.

Метою прийняття цієї Угоди був, перш за все, розвиток поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі (ПВЗВТ) між Україною та ЄС. Окрім стимулювання торгівлі, Угода сприяє поглибленню політичного діалогу України з ЄС, розширенню економічних зв’язків, адаптації українського законодавства, стандартів та регламентів до норм ЄС.

Стаття 153 Угоди про асоціацію зобов’язує Україну поступово привести своє законодавство у сфері публічних закупівель у відповідність до acquis ЄС та забезпечити чесні та прозорі публічні закупівлі товарів і послуг, модернізувати свої тендерні процедури відповідно до норм ЄС. Основною метою є створення конкуренції в процесі закупівель у державному секторі з метою отримання найкращої пропозиції за гроші платників податків.

3. Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою

14 березня 2017 року Україна ратифікувала Угоду про вільну торгівлю з Канадою (Canada-Ukraine Free Trade Agreement, CUFTA), яка набула чинності 1 серпня 2017 року. Оновлена Угода була підписана 22 вересня 2023 року та 1 липня 2024 року набула чинності. Ця Угода відкрила для українських експортерів безмитний доступ до 98% канадського ринку.

Розділ 11 «Державні закупівлі» оновленої Угоди регулює взаємовідносини країн стосовно питання державних закупівель, а саме: порогові значення та формули їхнього коригування, графіки доступу (перелік організацій-закупівельників, які підпадають під дію Угоди) до ринку державних закупівель обох країн, перелік товарів та послуг, а також виключень.

Значним нововведенням є розширення доступу до ринку державних закупівель, що дозволяє бізнесам кожної країни повною мірою брати участь у процесах державних закупівель іншої країни.

Крім того, окремою статтею визначається важливість підтримки та сприяння участі в державних закупівлях малих та середніх підприємств, а також підтримці всеохоплюючого розвитку сталих закупівель та відповідального ведення бізнесу.

4. Угода про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії (далі – Угода), яка набула чинності 1 січня 2021 року.

16 грудня 2020 року прийнято Закон України № 1100-IX «Про ратифікацію Угоди про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії»[4].

Головною передумовою прийняття цієї Угоди, перш за все, став вихід Великої Британії з ЄС (29 березня 2019 року об 23:00) та необхідність розвитку подальшої двосторонньої взаємодії між Україною та Королівством.

Слід зазначити, що взаємовідносини у сфері державних закупівель між Україною та Королівством врегульовані також за допомогою Угоди СОТ про державні закупівлі, однак двостороння Угода має більш детальне врегулювання.

Угодою між Україною та Великою Британією передбачено забезпечення взаємного доступу до ринків державних закупівель на основі принципу національного режиму на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях для державних контрактів та договорів концесії у традиційних галузях економіки, а також у комунальному господарстві.

Ця Угода застосовується також до державних контрактів на виконання робіт, постачання товарів та надання послуг, а також до контрактів у комунальному та інфраструктурному секторах та до договорів концесії на виконання робіт та надання послуг та передбачає взаємну симетричну лібералізацію доступу до державних контрактів України та Сполученого Королівства Великої Британії і Північної Ірландії на засадах прозорості, недискримінації, пропорційності та рівного ставлення. Додаток XVI-C до Глави 8 (відповідно до статті 141 (3)) встановлює порогові значення для застосування відповідного законодавства, котрі  переглядатимуться кожні два роки.

8 лютого 2024 року представниками урядів України та Королівства була підписана Угода № 3, якою вносяться зміни до тексту Угоди в частині зобов’язань стосовно лібералізації торгівлі між країнами.

Угода діятиме до 31 березня 2029 року (5 років), за виключенням двох товарних позицій — яєць та продуктів з м’яса птиці, лібералізація торгівлі з якими буде продовжена на 2 роки – до 01 квітня 2026 року. 

22 серпня 2024 Верхвовна Рада України ратифікувала ці зміни до Угоди, прийнявши Закон «Про ратифікацію Угоди №  3 у формі обміну листами між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії про внесення змін до Угоди про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії» (р.№0268).

Наразі відбувається подальше обговорення між урядами країн щодо вдосконалення положень Угоди в частині регулювання публічних закупівель, однією з причин чого можна зазначити також комплексну зміну законодавства про публічні закупівлі у Королівстві (які наберуть чинності 28 жовтня 2024 року), включаючи електронні платформи закупівель.

І звичайно, багатостороння Угода СОТ про державні закупівлі, яка є найбільшою за чисельністю Сторін. Україна доєдналась до Угоди СОТ про державні закупівлі у 2016 році.

Більш детально про цю Угоду ви можете дізнатись з попередньої статті.