Оновлено: 2024-07-16

За підтримки Проєкту EU4PFM команди Міністерства фінансів та Державної податкової служби працюють над зміцненням потенціалу Державної податкової служби України та впровадженням найкращих практик ЄС та ОЕСР.

Приведення у відповідність до законодавчих/адміністративних актів ЄС у сфері оподаткування:
  • Надано детальний перелік законодавства ЄС з рекомендаціями щодо пріоритетів у відповідності з acquis ЄС щодо податків;
  • Представлено та продемонстровано на практиці основні операційні (ІТ) рішення, що діють у податковій сфері ЄС, під час навчальних візитів до податкових органів Литви та Словаччини;
  • Проведено семінари та надано рекомендації щодо впровадження наступних нормативно-правових актів:
  • Практика ЄС щодо застосування цифрових рішень для боротьби з шахрайством з ПДВ;
  • адміністративне співробітництво та боротьба з шахрайством у сфері ПДВ в рамках ЄС практика імплементації та застосування Регламенту Ради (ЄС) № 904/2010 від 7 жовтня 2010 року про адміністративне співробітництво та боротьбу з шахрайством у сфері ПДВ;
  • Директива Ради (ЄС) 2020/262 від 19 грудня 2019 року, що встановлює загальні умови оподаткування акцизним збором та відповідні Регламенти Комісії щодо податкового складування;
  • Практика ЄС щодо оподаткування та контролю за використанням сировини, з якої виробляються підакцизні товари;
  • про підготовчі етапи та аспекти, на які необхідно звернути увагу при приєднанні країни до комп’ютеризованої системи контролю за рухом підакцизних товарів (Excise Movement and Control System, EMCS);
  • положення акцизного законодавства ЄС щодо гарантій, відшкодування та звільнення від сплати акцизного податку;
  • Практика застосування рішень Суду ЄС для розгляду податкових спорів та застосування ІТ-рішень для адміністрування податкових спорів;
  • Розроблено методичні рекомендації щодо застосування рішень Суду Європейського Союзу (CJEU) при здійсненні заходів податкового контролю, розгляді скарг платників податків та вирішенні податкових спорів;
  • Директива Ради (ЄС) 2016/1164 від 12 липня 2016 року, що встановлює правила проти практик ухилення від сплати податків, які безпосередньо впливають на функціонування внутрішнього ринку (ATAD1), перегляд Загального правила боротьби зі зловживаннями (GAAR) та практика його застосування;
  • нейтралізація ефектів гібридних невідповідностей;
  • застосування правил контрольованих іноземних компаній (КІК), викладених в ATAD (порівняння моделей КІК A та Б);
  • Директива Ради (ЄС) 2022/2523 від 14 грудня 2022 року про забезпечення глобального мінімального рівня оподаткування для багатонаціональних груп підприємств та великих внутрішніх груп у Союзі (Директива ЄС про мінімальне оподаткування);
  • Директива Ради (ЄС) 2009/133 від 19 жовтня 2009 року про загальну систему оподаткування, що застосовується до злиття, поділу, часткового поділу, передачі активів та обміну акціями щодо компаній різних держав-членів і до передачі зареєстрованого офісу SE або SCE між державами-членами;
  • Кодекс поведінки ЄС щодо оподаткування бізнесу; 
  • Директива Ради (ЄС) 2021/514 від 22 березня 2021 року про внесення змін до Директиви ЄС 2011/16 про адміністративне співробітництво у сфері оподаткування, відомої як «DAC 7»;
  • Практична імплементація Директиви ЄС про адміністративне співробітництво та правової бази OECР щодо обміну інформацією;
  • Практика імплементації Типових правил OECD щодо звітності операторів платформ стосовно продавців у шеринговій та гібридній економіці.
  • Проведено комплексний аналіз гармонізації законодавства України з ПДВ до Директиви ЄС про ПДВ відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС;
  • Готуються порівняльні таблиці на відповідність українського законодавства директивам ЄС з оподаткування/були підготовлені (2006/112/ЄС, 86/560/ЄЕС, 2007/74/ЄС, 2008/9/ЄС, 2006/79/ЄС, 2020/262, 92/83/ЄС, 92/84/ЄС, 2011/64/ЄС, 95/60/ЄС, 2003/96/ЄС, 2003/49/ЄС, 2011/96/ЄС, 2017/1852, 2011/16/ЄС, 2010/24/ЄС);
  • Надано низку рекомендацій та оцінок міжнародних експертів щодо практики ЄС імплементації та застосування окремих положень Директив ЄС;
  • Надається експертна допомога у розробці проекту змін до Податкового кодексу України, спрямованих на імплементацію acquis ЄС у податковій сфері (узгодження податкових пільг з ПДВ, імплементація ATAD та DAC 7).
Впровадження стандартів ОЕСР щодо автоматичного обміну інформацією (АОІ) за стандартами CbC та CRS:
  • Презентовано міжнародний досвід та надано рекомендації міжнародними експертами щодо побудови бізнес-процесів в податковій адміністрації, застосування ІТ-рішень, використання інформації, отриманої в рамках AOI для цілей податкового контролю;
  • Надано рекомендації щодо впровадження AEOI в Україні та підтримка у розробці дорожньої карти щодо впровадження AEOI;
  • Надано методичну  підтримку у розробці нормативно-правових актів щодо імплементації AOI;
  • Розроблено та прийнято парламентом первинне законодавство про CRS (Закон № 2970-IX);
  • Розроблено та ухвалено проєкт підзаконних актів щодо CRS sub (Розпорядження Мінфіну №№ 282 від 26 травня 2023 року; 468 від 30 серпня 2023 року; 516 від 25 вересня 2023 року; 656 від 24 листопада 2023 року, 674 від 7 грудня 2023 року; Постанова КМУ № 1011 від 19 вересня 2023 року);
  • Нотифікації CRS MCAA були розроблені та надіслані Глобальному форуму;
  • Розроблено проекти методологій CRS/CbC для розгортання ІТ;
  • Розроблено функціональні вимоги для розробки та впровадження Підсистеми автоматичного обміну інформацією (CbC/CRS);
  • ІТ-підсистему автоматичного обміну податковою інформацією як компонент ІТ-системи міжнародного автоматичного обміну інформацією;
  • Розроблено проекти методологій ДПС щодо процедур CRS;
  • Розробляється проект Стратегії комплаєнсу з  CRS ДПС;
  • Були проведені семінари з практики застосування CRS для інших установ та асоціацій;
  • Проведено практичний семінар для центрального апарату ДПС та територіальних органів ДПС щодо відповідності RFI новим вимогам CRS щодо належної обачності та звітності;
  • Підтримано організацію дводенного семінару з експертами ОЕСР щодо правил і процедур CRS;
  • Надано підтримку у 2 онлайн тренінги щодо першої звітності CRS:

https://www.youtube.com/watch?v=nzDaZBcFCV8;

https://www.youtube.com/watch?v=nzDaZBcFCV8;
https://youtu.be/804UvVM38FI?si=J1c_C_FBMxNZ4ndM

  • Надано підтримку Мінфіну в розробці листа з роз’ясненням практичних питань застосування CRS (16 методичних рекомендацій та роз’яснювальних листів, а також проект узагальнюючої податкової консультації);
  • Мінфіну було надано підтримку для зйомок 4 відео, щоб розвінчати ключові міфи навколо впровадження CRS;
  • Міністерство фінансів і ДПС отримали підтримку в нагляді за оцінкою управління інформаційною безпекою та оцінкою конфіденційності та захисту даних, проведеними Глобальним форумом ОЕСР з прозорості та обміну інформацією для цілей оподаткування;
  • Звіт про оцінку CDS в Україні було схвалено Групою автоматичного обміну інформацією (APRG) та всіма юрисдикціями-членами ГФ 26 червня 2024 року;
  • Розроблено та ухвалено підзаконні акти щодо CbC (накази Мінфіну №№ 764 від 14.12.2020; 839 від 31.12.2020 про звітність щодо CbC).

Дізнайтеся більше інформації:

https://www.mof.gov.ua/uk/crs-578

https://tax.gov.ua/baneryi/crs

Підтримка вдосконалення податкової правової бази з метою впровадження практики ЄС/ОЕСР у сфері оподаткування: 
  • Надано методичну підтримку під час розробки та обговорень положень податкового законодавства щодо впровадження заходів BEPS;
  • Надано підтримку Міністерству фінансів України у підготовці узагальнюючих  податкових консультацій щодо оподаткування та інформаційних листів ДПС платникам податків щодо нових норм податкового законодавства, яке імплементує  BEPS заходи;
  • Надано рекомендації щодо застосування принципу «зміст над формою», непрямих методів оподаткування, розподілу відповідальності;
  • Надано рекомендації щодо впровадження практики ЄС щодо заходів податкового контролю щодо неформальної економіки, включаючи електронну комерцію через електронні платформи, застосування прямих і непрямих методів для зменшення неформальної активності та практики повідомлень про порушення;
  • рекомендації щодо застосування непрямих методів оподаткування, положень законодавства, судової практики, а також внутрішньої методології адміністрування податків;
  • Надано рекомендації щодо впровадження практик процедур взаємного узгодження (MAP) та процедур попереднього узгодження (APA);
  • Надано підтримку участі у заходах Глобального форуму ОЕСР;
  • Надано експертну підтримку Міністерству фінансів України при проходженні перевірки Глобального форуму ОЕСР з питань виконання Стандарту обміну інформацією за запитом (EOIR);
  • Розроблено законодавство, що стосується рекомендацій OECD EIOR, та прийнято парламентом у другому читанні;
  • Інституційна спроможність розвивається шляхом фінансування доступу до міжнародних платформ знань і перекладу документів.
  • Надано технічну допомогу для участі представників України у 16-му пленарному засіданні Глобального форуму (Португалія, 2023 р.).
Розвиток системи управління податковими ризиками: 
  • Надані рекомендації високого рівня щодо створення комплексної системи управління  податковими ризиками;
  • Recommendations were provided on tax risk management functions, risk management strategy and risk identification methodology; Надано рекомендації щодо функцій управління податковими ризиками, стратегії управління ризиками та методики визначення ризиків;
  • Розроблено та прийнято Стратегію податкового комплаєнсу;
  • Надані рекомендації щодо аспектів функціональних вимог та структури сховища даних (Data Warehouse);
  • Розроблено функціональні вимоги до ІТ-системи “Система обліку даних реєстраторів розрахункових операцій” (СОД РРО).
Впровадження електронного аудиту:
  • Надано рекомендації щодо електронного аудиту, його методології та бізнес-процесів у податкових органах;
  • Здійснено аналіз бізнес-процесів для запровадження електронного аудиту;
  • Розроблено функціональні та технічні вимоги до програмного забезпечення електронного аудиту;
  • Надано методологічну підтримку для розробки технічного опису стандартного аудиторського файлу SAF-T UA;

Дізнайтеся більше інформації:
https://tax.gov.ua/baneryi/saf-t-ua/

Вдосконалення аудиту трансфертного ціноутворення: 
  • Надано підтримку у підготовці нормативно-правових актів, щодо застосування правил встановлення відповідності умов контрольованих операцій щодо сировинних товарів принципу «витягнутої руки» (Розпорядження Мінфіну № 19 від 18.01.2022; Постанова КМУ №1221 від 09.12.2020, ДПС);
  • Здійснено аналіз бізнес-процесів для функції контролю за встановленням відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки»;
  • Надано допомогу в розробці Технічних вимог до ІТ-системи обробки великих даних, оцінки та ідентифікації ризиків трансфертного ціноутворення;
  • Впроваджено ІТ-систему для обробки великих даних, оцінки та ідентифікації ризиків трансфертного ціноутворення.
Впровадження моделі централізованого обслуговування шляхом модернізації контактного центру ДПС: 
  • Було проаналізовано існуючі бізнес-процеси Контакт-центру ДПС та сервісних центрів;
  • Було представлено кращий міжнародний досвід щодо розвитку бізнес-процесів Контакт-центру податкової адміністрації та надано рекомендації міжнародних експертів;
  • На основі аналізу та рекомендацій міжнародних експертів було розроблено Концепцію нової моделі обслуговування платників податків для Контакт-центру ДПС та сервісних центрів;
  • Розроблено технічні вимоги до модернізації Контакт-центру ДПС;
  • Впроваджено сучасну Концепцію контакт-центру, включаючи придбання найсучаснішого ІТ-обладнання та програмного забезпечення;
  • Проведено комплексну комунікаційну кампанію з просування послуг модернізованого Контакт-центру;
  • Розроблено проект Концепції вимірювання якості послуг (для модернізованого контакт-центру).
Впровадження програмних касових апаратів:
  • Надано допомогу в розробці нормативно-правових актів щодо електронних касових апаратів;
  • Надано рекомендації щодо практики ЄС у сфері впровадження електронних касових апаратів, ІТ-архітектури та операційних процедур касових апаратів;
  • Надано рекомендації щодо практики ЄС із застосування даних касових апаратів для управління ризиками та податкового контролю;
  • Надано рекомендації щодо практики ЄС у сфері правового регулювання роботи касових апаратів;
  • Підготовлено технічні вимоги для розробки ПРРО для iOS та web-версії та удосконалення ПРРО для Android та Windows;
  • Розроблено технічні вимоги для розробки нового мобільного додатку для РРО для IOS та веб-версії, а також вдосконалення версій для Android та Windows;
  • Розроблено безкоштовний додаток для мобільних касових апаратів для IOS та веб-версії, а також доопрацьовано версії для Android та Windows;
  • Проводиться комунікаційна кампанія для розширення сфери застосування електронних касових апаратів;
  • Підготовлено рекомендації щодо комунікації податкової адміністрації з питань впровадження електронних касових апаратів на основі кращих практик Словаччини, які будуть використані в комунікаційній кампанії щодо електронних касових апаратів.

Дізнайтеся більше інформації: https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/

Створення Єдиного податкового рахунку: 
  • Надано підтримку у розробці нормативно-правових актів щодо запровадження та функціонування Єдиного податкового рахунку;
  • Надано рекомендацію щодо розробки операційної моделі Єдиного податкового рахунку та алгоритмів ранжування;
  • Здійснено супровід підготовки функціональних та технічних вимог до модуля загального контролю Єдиного податкового рахунку та технічних вимог до модернізації Податкового блоку для обліку податків, сплачених на Єдиний податковий рахунок, у розрізі територіальних громад.
Оптимізація податкових спорів в апеляційних та судових установах:
  • Представлено європейську законодавчу та судову практику у сфері оподаткування та процедури вирішення податкових спорів, а також заходи щодо запобігання податковим спорам;
  • Надано рекомендації щодо процедури вирішення податкових спорів шляхом укладання мирових угод та медіації;
  • Надана підтримка щодо підготовки проєктів змін до законодавства з вдосконалення процедури податкових спорів;
  • Розроблено методології для категорій справ у податкових спорах;
  • Проведено аналіз бізнес-процесів адміністративного оскарження податкових спорів та їх супроводження в судах;
  • Розроблено функціональні вимоги до ІТ-системи адміністрування податкових спорів на стадії адміністративного оскарження та судового розгляду та розроблено ІТ-рішення E-case.  
Покращення адміністрування податків на майно:
  • Презентовано кращий міжнародний досвід адміністрування податків на майно;
  • Надано рекомендації щодо вдосконалення управління податками на майно.
Покращення основи управління податковим боргом: 
  • Було представлено передовий міжнародний досвід адміністрування податкового боргу;
  • Надано рекомендації щодо покращення управління податковим боргом;
  • Підготовлено проект функціональних та технічних вимог для автоматизації адміністрування податкового боргу;
  • Ознайомлено з національним законодавством, впровадженням бізнес-процесів та розробкою методологій в податковому органі для оптимізації функції стягнення податків, а також з відповідними ІТ-рішеннями для автоматизації процесів адміністрування боргу під час навчального візиту представників ДПС до Литви
Покращення адміністрування акцизного податку:
  • Здійснено перегляд бізнес-процесів адміністрування акцизних марок;
  • Надано підтримку у підготовці нормативно-правових актів, що регулюють адміністрування марок акцизного податку.
Забезпечення єдиного підходу до податкового законодавства:
  • Надано допомогу ДПС у підготовці інформаційних листів ДПС для платників податків щодо нового податкового законодавства;
  • Надано допомогу Міністерству фінансів України у підготовці узагальнюючих податкових консультацій щодо застосування податкового законодавства;
  • Проведено аналіз бізнес-процесів надання індивідуальних консультацій.
Модернізація електронного кабінету платників податків: 
  • Розроблено концепцію мобільної версії електронного кабінету платника податків та пропозиції щодо розширення його функціоналу.
Підтримка трансформації ДПС в Єдину юридичну особу, що передбачає вдосконалення внутрішніх процедур та розвиток нової системи управління документами (електронний документообіг):
  • Проведено аналіз бізнес-процесів документообігу ДПС;
  • Розроблено функціональні вимоги до програмної системи Електронного документообігу.

Податкова сфера

Досягнуті результати

Митна сфера

Досягнуті результати

Управління людськими ресурсами/Реформа державного управління

Досягнуті результати

IT

Досягнуті результати

Модерні-
зація бюджетного процесу

Досягнуті результати